Pages

Wednesday, July 3, 2013

Saat Bersalin Baby


Salam...
hari tu saya update pengalaman keluar masuk hospital. Ada jugak tercatit pengalaman berada di labor room. Kali ni saya cerita dengan lebih detail. Jangan meremang bulu roma pulak. hihi


Dah 3 kali keluar masuk hospital sebab contraction. Biasa la anak pertama ni kita tak brapa tahu sangat sakit ni bila betol2 nak bersalin. Memang sakit. Kadang2 mengeras. Dalam hadis ada menyebut, sakit itu penghapus dosa2 kecil. mungkin saya ni banyak dosa. Tu yang kerap sakit sebelum bersalin. MasyaAllah. Insaf.

Bila dah di Labor Room (LB) Hospital Kemaman, hati ni takde rasa debar2 pun. Nurse kat LB baik2 semua. Dah terbaring kat katil baru rasa berdebar. Hati dan fikiran mula bertanya2. Betol ke dah nak bersalin ni. Serius!! Rasa cam tak percaya je time tu.
 
 
Oleh kerana bukaan 3,4 cm tapi saya kena induce jugak sebab nak cepatkan proses bersalin. Dah keluar air ketuban kan. Mestila risau. Nanti ada jangkitan kuman.
 
Nasib baik husband boleh masuk LB. Nurse cakap dia dah panggil tapi takde pun. Saya tunggu la jugak. Last2 saya telefon husband, husband kata, takde pun yang paggil dia. hmmm...Nurse ni biar betol. Husband pun panggil nurse mintak nak masuk LB. Alhamdulillah. Husband di sisi.
 
 
Saya memang dah hafal doa mudah bersalin ni. " la ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minalzolimin ". masa proses bersalin, husband tolong bacakan banyak kali. pegang kepala, belai rambut, dahi, kucup dahi pipi. (yelah, kira bagi semangat) hehehe...gedik! (>__<)
 
Induce dalam pukul 4.30, saya dah disuntik ubat tahan sakit yang boleh melalikan sekejap. Saya tak tido pun. Just pejam mata je. Husband keluar solat magrib pukul 7.30pm. Saya tahan la nak tunggu husband. Dalam pukul 8pm, baru saya rasa perit sakit yang teramat. (rasa cam cirit yang luar biasa). Nurse suruh tahan sebabnya nak tunggu bukaan 10 cm. Takut takde tenaga. Saya dah bantai (makan) Nasi Ayam yang abah bagi sebelum masuk ke LB. Mestila tenaga masih ada. Saya memang tak boleh tahan dah saya tarik nafas panjang2 dah push 2 kali, akhirnya baby pun keluar. ALHAMDULILLAH.
 
Nurse ucap tahniah kat saya dan bagitau saya pandai push, dalam 8cm je baby dah keluar. Cara push, jangan angkat punggung, kedua belah tangan pegang pergelangan kaki, dan tarik nafas panjang2 dan push bila rasa sakit. Tu je. Tu pun saya baca dalam persatuan ibu2 comel mengandung. hihi. Saya menjerit sebut Allah kuat2 masa push yang terakhir. Nurse tegur jangan jerit kuat sangat, malu org dengar. (bagi saya lantak la) dah sakit kan, huhu
 
Saya rasa badan saya lemah sangat. tak berdaya nak angkat tangan. Saya dengar tangisan baby dan nurse tunjuk dan tanya jantina baby. PEREMPUAN. Nurse korek2 lagi kat dalam mis V ni nak keluarkan uri. Lepas keluar uri, korek lagi nak cuci (pastikan tiada daging uri lagi). 5 minit kemudian, darah keluar (banyak sangat) Nurse terkejut. Husband cakap saya banyak tumpah darah. Tapi takde la sampai transfer darah lak.huhu. \
 
Nurse letak baby atas dada saya. Terharu sangat. Husband pun azan dan iqamat masa baby kat atas dada. Masa tu, baby genggam tangan husband. Husband menangis terharu. Menitis air mata. Anak pertama kami. Hasil cinta kasih sayang.
 
Selapas bersalin tu, saya diberi minum air chocomalt tuk bagi tenaga balik. Perut saya sangat lapar. Keluar LB dalam pukul 11 lebih. Ma, Abah, Ika n suami, mat acim dan husband tunggu kat luar dah. Pindah kat wad balik. Husband n Ma je dapat masuk. Baby tak banyak ragam pun. Senyap je. Ingat nak bagi susu, tapi saya sangat-sangat tak berdaya nak bangun. Satu kucupan yang sejuk didahi saya (husband kiss) lalu dia kata, "terima kasih melahirkan anak abah". Saya hanya tersenyum jelah. hihi
 
Keesokkannya, pukul 7 pagi husband masuk dalam wad hantar makanan. Sebelum tu, saya dah pitam dalam bilik air kira dalam pukul 6 camtu. Masa tu, saya nak bangun nak mandi. Sebab nak susukan baby. Takkan nak susukan dalam keadaan n bau yang busuk. Saya pun tak sedar tetiba pengsan. Doktor kata saya darah rendah. Yelah, banyak darah keluar masa bersalin. Husband masuk hantar makanan. Banyak kali baby diciumnya. Sayang sangat kat baby. Husband tukar pampers. Menggelikan hati bila dia janggal nak angkat  pegang baby. Apatah lagi nak tukar pampers. Saya dah bersiap sedia kalau baby nangis nak isap susu. Tapi baby tak nangis pun. Ada jugak try bagi, tapi tak mau. (sebenarnya susu saya sikit je) huhu
 
Pukul 9 pagi doktor pakar cek rounded dan dia tak bagi saya balik lagi. sebab saya pitam dalam toilet. hukhuk (T_T).
 
Baby saya kena tahan wad bayi. Sebabnya baby dah tertelan air ketuban. Takut ada jangkitan kuman. Lepas doktor cek masa pukul 9 tu, baby muntah. Bukan muntah susu tapi muntah wane coklat gitu. Banyak kali jugak la. Saya pun panggil la nurse. Nurse rujuk doktor, dan doktor suruh tahan wad. sedih la berpisah sekejap kat wad. Saya kat wad 1 dan baby kat wad 2 (tingkat atas). Saya selalu jenguk baby kat atas, mana tahu kot nak diberi susu badan. Nurse bagi Formula Milk kat baby dan masuk air kat tangan. Saya sempat la bertanya bila baby saya boleh keluar wad. Nurse bagitau sekurang2nya 2 hari. sedih!
 
21 mei barulah saya dapat keluar wad dengan baby sekali. Husband dari KL. Husband dapat tukar kat Ipoh dah. 20 mei tu dia kena lapor diri dah kat JKN Perak. Dah setel semua baru dapat cuti seminggu.
 
Ni saya share gambar sikit..hihi


ni la ubat yang kena induce.(Pistocin).

kea masuk ubat tahan sakit So, rasa mengantuk la sikit

gmbar kecil yang kat bawah tu cardiotocography (CTG). cek jantung baby.

sodium lactate. masuk ikut tangan ni
 
 
 
thanks sudi baca (^_^) Jumpa lagi

No comments:

Post a Comment